AGRA 18 mar - 19 mar

Agra, the city of love!
Även här fick vi oss en guidad tur runt om i staden. Det Agra är känt för förutom Taj Mahal är deras kryddor, så hosta och nysa var något vi gjorde en hel del när vi gick på gatorna haha. Våran guide visade oss the everydaylife med försäljning längs gatorna, hur dom tillagade viss mat, vi fick gå bakom kulisserna osv. Han visade oss några tempel (som inte såg ut som ett typiskt tempel men var det ändå), och på ett av dom blev vi välsignade, fick en prick i pannan och en blomma i handen. Guiden var jättetrevlig och vi hade en riktigt kul rundtur!
Dagen efter rundturen var det dags för ännu en guidad tur, denna gång till en av de sju underverken Taj Mahal! Sooom vi hade längtat! Att ta sig in på området gick ju ganska smidigt ändå men det var vääldigt mkt säkerhetsgrejer, vilket vi tänkte var normalt för en så stor turistattraktion. Väl inne så var det magiskt! Stort och vackert och mäktigt! Så himla häftigt! Vi fick också gå in i byggnaden och där i fanns Mumtaz Mahal och Shah Jahans gravar, plagiat dock, deras riktiga finns under.
Visste du att hela Taj Mahal är handgjort och helt symmetrisk? Så från vilken sida du än står på så ser den exakt likadan ut. Känns ju lite tillfredställande för en perfektionist som mig haha!
Nej men det var riktigt häftigt och vi kände oss jättenöjda och glada över att ha vart där.
Det som hände efteråt var ju lite spännande. Vi åkte med vår chaufför tillbaka till Delhi då vi fastnade i en trafikstockning längs vägen. Det var kaos. Folk hade packat bilarna fulla med grejer, militärer och poliser fanns lite överallt och flera försökte vända om mitt i alltihopa, good luck.
Då fick vi veta att två bomber smällt i Agra under natten, alltså den natten vi övernattade där, ingen dog tack och lov, plus att ett tåg åkt rakt på en stor sten som var ditlagt på tågrälsen. Jääättekonstigt att vi inte hörde något, speciellt bombsmällarna.. men dom var tydligen ganska små. Sen fick vi också veta att de några dagar innan tagit emot ett bombhot från IS om att spränga Taj Mahal. Så alltså, under tiden vi gick runt och turistade på Taj Mahal var det bombhotat! av några som påstod sig vara IS! Inte undra på att säkerheten var så extrem. Sjukt att vi inte fick veta nånting! Allt är under utredning och även ifall det stod att det var IS så är det ju inte säkert att det var dom. Det känns ju inte riktigt som deras stil med små bomber, ingen som dör osv. Sen var det demonstrationer och oroligt i Delhi så säkerheten hade skärpts. Som tur var hade vi just lämnat Agra och skulle bara övernatta i Delhi en natt innan avfärd mot staden med lugnet själv, Rishikesh!

Här kan du läsa om bombningarna:

JAIPUR 16 mar - 18 mar

Då var det dags för Jaipur, den rosa staden!
Här gick kameler, elefanter, kor och åsnor längs gatorna och alla byggnader (iaf i den gamla delen av staden) var rosa.
Andra dagen som vi var där åkte vi iväg på en guidad tur och fick se bland annat:
-Amer fort, som var ett stort fort och palats för stadens Maharajas (kungar) högt uppe på kullen. Byggt 1592 så det är sjuukt gammalt. Många lata turister red på elefanter upp till fortet, stryk ska dom ha..
-Jantar Mantar, en samling av astronomiska instrument. De kan beräkna tiden, stjärnor och planeters position och rörelse osvosv. Jag borde väl ha tyckt att det var ballt men jag var så ofokuserad och shoppingsugen så det intresserade inte mig så mkt. Tog inga bilder därifrån.
-Hawa Mahal Palace som är en gigantisk vägg/fasad med 950 fönster, byggd för att de kungliga kvinnorna skulle kunna titta ut på marknaden osedda eftersom de inte var tillåtna att gå ut. Det var faktiskt det häftigaste att se av de ställen vi åkte runt på i Jaipur. Jäkla mäktig vägg!
Vi besökte även några smyckes, tyg och ädelstensfabriker. På tygfabriken fick vi se hur man tryckte mönster på tyg och fick även printa lite tryck själva. Vi gjorde en elefant!
Efter turen gick vi till marknaden Bapu Bazar för lite shopping, och Ida gjorde även en hennatatuering där. Den blev så fiiin!

NEW DELHI 11 mar - 16 mar

Hello India!
Så första dagen i detta land var lite spännande och förvirrande då vi inte riktigt visste hur man skulle bete sig och hur saker och ting fungerade. Vi visste dock sen tidigare att man inte kan lita på någon och att axlar och knän ska vara täckta, inte le åt främlingar då det kan tolkas som en inbjudan, att kvinnosynen inte är den bästa osvosv. Så vi gjorde vårt bästa utifrån det! Var väldigt försiktiga men lyckades ändå bli tafsad på av en snorunge första dagen då vi skulle gå och handla snacks. Trafiken är som den är också, dom har inga trafikregler, alla kör som man känner för så bara på den lilla sträckan från flygplatsen till hotellet krockade vi 3 gånger. Har tappat räkningen på alla dom andra gångerna vi krockat också. Haha vi fick ett bra första intryck av Indien med andra ord!
Andra dagen åkte jag och Ida iväg på en tur för att få prova vara med och fira Holifestivalen! Vi fick transfer till staden Mathura där vi och flera danskor bytte om och gjorde oss redo för en färgsprakande vandring! Vi hade 5 st vakter med oss och skulle gå tillsammans i grupp genom folkmassorna, kasta färger och önska allihopa en Happy Holi. Det var kul i början, hyfsat tempo och häftigt med apor som springer runt, kor på gatorna, örnar överallt, folk som kastar färg, Hare Krishna anhängare som sjunger och en miljö som är helt annars än den där hemma. Men efter ett tag blev gatorna trängre, gruppen splittrades pga allt folk, allt blev hetsigare, vissa blev hårdhänta och jag fick en smäll i ansiktet, så kom fler och bara matade med färg rakt i ansiktet om och om igen och jag fick ingen luft. Panik. Tillslut kom en av vakterna till undsättning, my savior haha! Då var jag lite skakis och näsblodig. Vi hamnade i en sån situation ännu en gång efter det. Sjukt otäckt, så det var skönt när vandringen genom folkmassorna tillslut var över! Holi ska ju vara en väldigt glad högtid där man firar att våren är här, men vet inte om jag tyckte det var så kul haha. Nu har jag provat iaf! Och färgglad blev man ju allt!
Dagen efter var det tydligen för farligt för oss att gå ut pga av firandet som fortsatte på gatorna så vi fick helt enkelt sitta inlåsta på rummet hela dagen lång.
Sedan var det dags för min födelsedag, (taaack alla för presenterna och grattisarna!!) den dagen hade vi en guidad tur runt i Delhi med våran indiska papa (Han var våran chaufför och kallade oss för sina döttrar). Vi såg bland annat India Gate, Lotus tempel, andra tempel, innerstaden, en stor park med bl.a. Mahatma Gandhis grav osv.
Annars så har vi utforskat staden lite själva, gått på Palika Underground Bazar men också vanliga Bazars, alltså marknader, vi har chillat lite i centrum Conoughtplace, och bara haft det bra! Delhis centrum var riktigt nice, där trivdes vi!

Xiéxié

Tack.
Hur ont det än har gjort, så tack.
Största hjärtat har du.

BANGKOK 10 mar - 11 mar

One night in Bangkok!
Den lilla tiden vi hade på oss tog vi oss in till Khaosan Road och nattmarknaden där. Shoppade lite, åt, och hade tänkt prova smaka skorpion på spett! Det fanns lite överallt längs den gatan men av någon anledning gjorde vi inte det ändå.. jaja, hade dock varit kul att prova. Får bli en annan gång helt enkelt! ;)

CHIANG RAI 6 mar - 9 mar

Vi fick helt enkelt inte nog av Chiang Rai! Haha nej men vi var ju tvunga att åka tillbaka för att bland annat prova elefantbajskaffet juu! Och det var minsann en upplevelse. Jag hade mailat lite med grundaren Blake och han tyckte att vi skulle besöka Anantara resort för att prova det. Det är tydligen där bajskaffet har sitt ursprung, so off we went!
Superfancy 5-stjärnigt hotell med vakter vid ingången, personal som hjälpte oss ut ur taxin och visade vägen till restaurangen. Drog ut stolarna åt oss vid bordet och berättade lite fakta om kaffet som heter Black Ivory Coffee. Vi blev verkligen behandlade som kungligheter! Så malde dom kaffebönorna vid vårt bord (jag fick också prova hehe) och gjorde i ordning kaffet i en bryggare från 1840 talet. Sedan fick vi tre fat av godsaker att smaka på till kaffet. Jag kan inte riktigt säga att kaffet var skitgott men inte heller att det smakade skit, men det var lite blaskigt fast helt okej skitkaffe! Hähää. Sen avslutade vi med att beställa in en flarra viiin! Mycket bra dag.
På kvällen sen när vi kommit tillbaka till hostlet drog vi ut på en bar, träffade lite härligt folk och det slutade med att vi åkte tuctuc (med en förare som inte var så klar i huvudet haha) och kom fram till ett ställe vid vattnet där vi startade en lägereld under en palm. En av killarna (från USA) som åkte med spelade på sin Banjo och sjöng, en annan (från England) spelade gitarr och munspel, och så turades vi om att spela tamburin. Det var supermysigt och trevligt!
Dagen efter drog jag och Ida på ett kattcafé och fikade lite, pratade om lite allt möjligt och försökte hålla borta en hungrig katt från vårt fika haha. Älskar konceptet med alla tussisar som omgav oss! Det blev som en helt annan stämning, jättemysigt!

CHIANG MAI 1 mar - 5 mar (Del 2)

Dagstur till Chiang Rai

En dag bokade vi in oss på en dagstur till Chiang Rai.
Där såg vi:
-Vita templet Wat Rong Khun, suupervackert! Templet skapades bland annat för att visa buddhismens lära i mer modern form. Den vita färgen ska symbolisera Buddhas renhet, Vägen över bron ska symbolisera hur man går från helvetet till himlen osvosv. Tyvärr förstördes dock upplevelsen lite av den stora flocken kinesiska turister.. ingen hyfs där inte! Men det visste vi ju redan, synd dock. Lyckades få några bilder utan alla kineser iaf!
-Svarta konstmuséet Baan Dam, väldigt mörk och sadistisk konst som är skapad för att provocera. Fanns mkt djurskinn, kranier, horn, ben osv där inne. Det var lite udda men också lite fränt.
-Kayan folket "Longnecks", som är flyktingar från Myanmar (Burma) och har en väldigt intressant kultur med ringarna runt halsen.
-Golden triangle, som är en utsiktsplats där man ser 3 länder på en och samma gång. Myanmar (Burma), Laos och Thailand. Ingen vacker utsikt direkt men ganska häftigt att se ändå!

CHIANG MAI 1 mar - 5 mar (Del 1)

Elefanter
Första dagen i Chiang Mai åkte jag och Ida iväg på en dags volontärarbete med elefanter. Inga kedjor, inget spjut, ingen ridning. Dessa elefanter hade räddats från cirkusens hemskheter och våran uppgift var att hjälpa till med mat, medicin, bad m.m.
Vi fick varsitt sockerrör som vi hackade i mindre bitar och sedan matade elefanterna med. Sen var det medicindags. Medicinen skulle vara bra för magen och synen, och bestod av bland annat banan, tamarin, råsocker m.m. som vi mosade ihop i en mortel för att sedan rulla dom till bollar och torka dom i solen. Deras bad har jag tyvärr ingen bild ifrån men vi gick ner med dom till vattnet, smorde in dom i blöt lera, skrubbade och sköljde sedan av med vatten. Elefanterna var duktiga på att hjälpa till själva också med att skölja av sig med deras snabel haha. Blev lite vattenkrig och lerkrig! Kul!
Sen hade vi också en matlagningskurs där vi fick lära oss att tillaga Pad Thai. Till oss då, inte till elefanterna haha. Det var jättekul och jättegott!
En riktigt bra dag!

KOH TAO 14 feb - 28 feb

I Koh Tao blev det att stanna två hela veckor. Dom veckorna har mest bestått av sol, bad och chill. Vi blev kära i vårt hostel The Dearly som verkligen varit superbra! Rent, fräscht, mysigt, och underbar personal! Verkligen toppen!
Vi hade också "våran" strand som vi hängde på dom flesta dagarna. En liten avskiljes strand med hängmattor och väldigt lite turister. Underbart!
Dom saker vi hittat på att göra på ön förutom strandhäng och bad har bland annat varit snorkling, hyrt vespor, gått på yogalektioner, besökt en Ladyboy show, kollat eldshowar på stranden och det bästa av allt: Dykning!
Dykningen var magisk och riktigt spännande! Min Highlight från tiden på Koh Tao, helt klart! Jag har varit väldigt tveksam till om jag verkligen ville prova dyka eftersom jag och djupt vatten inte riktigt går ihop alla gånger, men jag säger bara det "face your fears" det är så värt det! Vi hade två dyk och på sista så dök vi ner till 9 meters djup. Det är ju en helt annan värld nere på havets botten! Såå mkt som jag inte visste fanns och som jag aldrig någonsin sett förut! Asballt! Så himla vackert! GoPron ville dock inte filma på så djupt vatten så kan inte dela med mig av den synen.. men jag kan ju säga att det var helt magiskt iaf! Så glad att jag gjorde det! Hade inte vi allihopa varit förkylda så hade vi fortsatt och tillslut tagit dykarcertifikatet men det får vänta till Australien istället. Längtaaar!
(Tryck på dom små bilderna för att förstora)