CHENGDU 18 jan - 23 jan

Ååh underbar stad! underbart hostel! Underbart rum! Folk pratar engelska! God mat! Rent! Vi har haft så himla bra i Chengdu och hunnit med att göra massa saker. Vi har bland annat gått runt en sväng inne i stan, tagit en sväng i "gamla stan", jinli ancient street, som var huur mysig som helst. Där kunde man köpa massor med olika grejer från flera olika stånd och så hade dom lite udda men spännande streetfood. Streetfooden var vi ju tvungen att prova och det mesta var gott! Vi har kollat på ett tempel längs samma gata, tagit fler svängar i den "gamla staden" och bara haft det nice! På hostlet har vi hängt med några sköna chilenare, en britt och en amerikan. Sen har hostlet några söta kissemissar så dom har vi gosat och busat med en hel del också. Vi har spelat kortspel, biljard, druckit vin och ätit gott! En dag åkte vi till ett pandacenter för att se pandisarna! Vi fick tyvärr inte hålla i dom men vi fick ju iaf se dom och dom var verkligen så himla söta! Dom åt mest och sov, och lät som får haha lite oväntat. Vi fick också träffa på en röd panda som egentligen är en röd tvättbjörn men heter tydligen röd panda för att den är söt haha. Den traskade omkring där på området. Sista dagen tog vi bussen ut till staden Leshan för att vandra lite på Mount Emei där världens största Buddha i sten håller till. Det var sjukt häftigt med alla gångar i berget och alla inristningar, skulpturer osv. 10 000 Buddhas fanns där inne. Själva jättebuddhan började byggas år 713 och var fucking gigantisk med sina 71 meter, sjukt coolt! Lyckades kasta upp Ida så hon fick peta på hans tå haha och samtidigt fick jag en spark i skrevet hahah taack! tur vi var smidiga, eller nått. Nej alltså Chengdu tack! Tack för att du varit så himla bra! Hoppas vi ses igen någon gång i framtiden!

ZHANGJIAJIE 13 jan - 18 jan

(Natt-)Tågresan från helvetet fick tillslut ett slut tack och lov. Efter att ha stått och trängts 18 timmar på ett nattåg med dom vidrigaste människor du kan tänka dig, så kom vi tillslut äntligen fram till Zhangjiajie. Vi bestämde oss då för att unna oss några nätter på hotell. Mest för att duscha av oss all äckelsmuts och spya vi fick på oss från tågresan. Vilken lycka! Såå skönt! Våra två första dagar spenderade vi ca 2 mil utanför Zhangjiajie i en stad som heter Wulingyuan. Där vandrade vi i den gigantiska parken (som även sitter ihop med Zhangjiajie national forest park), och fick se en massa fina vyer, andas in frisk luft, bli ihjälskrämd av en vild apa, fick en massa motion och en sjuuuk träningsvärk i vaderna haha. Var verkligen jättefin natur där. Magiskt! Det är den parken som filmen Avatar har inspirerats av så det är ju lite fräänt. =D Resterande dagarna spenderade vi i Zhangjiajie och tog in på ett annat hotell. Där vandrade vi också fast i en annan del av parken och fick se och gå över Rocky Natural Bridge (Tiansheng Qiao). Det är en bro mellan två bergstoppar 400 meter över marken som är skapad av moder natur! Vi har sett ännu fler vilda apor, till och med blivit attackerad av en hop! Haha aah! Men det var för att dom trodde jag skulle bjuda på mat. Jag överlevde. Vi har gått över världens längsta och högsta glasbro, 430 meter lång och 300 meter över marken. Det var häftigt och blev lite pirr i magen då man stod på glaset och kikade ner. Hela upplevelsen förstördes dock lite av att Kineserna hela jävla tiden ska fota oss utlänningar. Det ska fotas med oss, på oss, filmas osvosv, och när vi säger nej så fotar dom ändå. Idioter. Så att försöka få någon bra bild på bara vi gick inte alls så bra.. Tack så hemskt mkt. Det sjuka är också att det till och med står skyltar lite överallt med texten "Do not force foreigners to take photos with you." Men ingen här verkar bry sig ändå. Nåväl, bron var häftig ändå! Är väldigt nöjd över våran tid i Wulingyuan och Zhangjiajie!

SHANGHAI 9 jan - 12 jan

Haha jaa alltså.. Shanghai har inte varit som vi förväntat oss. Efter en kort vistelse bestämde vi oss för att ta tåget två dagar tidigare därifrån. Första dagen gick åt till att irra runt för att hitta ris och soja att tillaga på hostlet, det var maten vi tänkte leva på ett tag, billigt gott, mättande och smidigt! Men gick inte att hitta någonstans, gick inte att hitta ris i Kina haha hur ironiskt? gick inte att fråga någon heller för ingen pratade engelska, dag blev till kväll och tillslut köpte vi nudlar och soja ist. Kom tillbaka till hostlet och skulle tillaga maten och fick då veta att det inte fanns något kök. Allt förgäves. Hela dag två gick åt till att hitta tågbiljetter ut från Shanghai. Vi blev skickade hit och dit och ingen kunde hjälpa oss för ingen fattade vad vi sa och när det blev kväll gav vi upp och drog tillbaka till hostlet, blev tipsad om en app och äntligen kunde vi köpa tågbiljetter. Det var den dagen.
Vi har blivit spottad på, rapade i ansiktet, fått flera utskällningar, bland annat för att man diskret försökt snyta sig, blivit uttittade, utpekade, filmade och fotade som nå jäkla apor på zoo, sen har vi också sett en man bajsa mitt framför våra ögon på trottoarkanten, ja vi har till och med blivit nerspydda på tåget. Haha bra Shanghai, vi har fått sånt bra intryck!
Sen kan man ju säkert ha det riktigt nice i Shanghai också, finns många fina ställen och tydligen bra uteliv, men våran tid gick ju mest åt till att fixa saker som strulade hela tiden, så det var lite synd.
Trots allt oflyt vi haft så fick vi faktiskt en bra dag där. Den dagen besökte vi The Bund, superfint! åt mat och fikade på en fin restaurang, drack vin, spelade biljard, kortspel osv. Det var en riktigt lyckad dag! Det behövde vi haha. Det har även blivit lite shopping då dom hade Forever 21 här! Waah! Den dagen hade vi riktigt kul, så det har inte BARA varit fy skam ändå!
Men nu är vi less, så Shangbye Shanghai.
Nästa ställe --> Zhangjiajie!

HONG KONG 4 jan - 9 jan

Wohoo hur bra var inte Hong Kong!
Vädret har varit kanon hela tiden, vi har haft en himla flyt med allt (förutom att välja bra matställen.. haha) och vi har hunnit med så mycket utan att behövt stressa en enda gång. Sköönt!
De två första dagarna gick vi och kikade oss runt lite. Promenerade bland annat till Hong Kong Park, kollade lite butiker, och på nått konstigt vänster lyckades vi få med oss en väldigt speciell local som skulle med vart vi än gick haha. Först var det bara lite kul, en privat liten guide liksom, men sen blev hon jobbig, och sen väldigt obehaglig. Då var det dags att skaka av oss "Anny" som hon utgav sig att vara. Vilket inte var det lättaste, men tillslut så haha!
Vi drog också till Victoria Peak som förövrigt hade en fantastisk utsikt över nästan hela Hong Kong! Waaw! Och night market där vi fyndade lite grejer. Sen har vi också dragit till Lantau ön och sett Tian Tan big Buddha och allt annat som den lilla byn på ön hade att erbjuda. Detta var höjdpunkten på resan! Så mäktigt, så vackert, så häftigt och så underbart! Blown away!
Dom här två sista dagarna lyxade vi till det lite väl mkt för att vara backpackers men vad tusan! Så värt! Vi åkte upp till högsta våningen i skyskrapan The Upper House som var väldigt fancy pancy och avnjöt en high tea. Hade turen att få det bästa bordet dom hade pga av en avbokning, huur tur?! Och på kvällen åkte vi upp i en annan skyskrapa och tog oss några drinkar på skybaren Eyebar. Utsikten på båda dom ställena var awesooome!
Fortsatte att förtära alkohol på rummet och spelade kort, haha hade sjukt kul, och sen avrundade vi med nattamat på Donken!
Vi har skrattat oss till tårar, upplevt, upptäckt, njutit och bara mått. Hur nice som helst. Mycket bra start på denna resa!

Några citat:
•"Sträck fram handen så han får lukta."
-Bettan då ett barn är på väg mot Ida och hon tycker att han "attackerar".
•"Åååh titta där!!!" *amazed*
-Bettan som tror hon ser en stor papegoja.. men det visar sig vara en Kines.
•"Låt oss prröva!" (Mulle Meck imitation)
-Evelinas förslag till allt som vi andra även hakat på.
•"Jag vill ha en chilicheese!" -Evelina. "Jag vill ha en cheese!" -Ida. "Jahaa! Du vill bara ha osten??" -Evelina.
-Då vi är på Donken och Ida ska försöka beställa en cheeseburgare.

Sista bilden är mina shoppingfynd so far=)

Nyårsafton!

Gott nytt ååååår!!
Firade nyårs i Piteå tillsammans med pappa, Maria, Ida och några kompisar till dom. Kvällen började med jättegott snacks och förrätt hos deras kompisar, sedan åkte vi in till stan för att äta på den nya restaurangen Tages och mums så gott det var! Till förrätt bad jag om en sur och syrlig drink och hon fixade en som verkligen var spot on, såå god! Varmrätten blev oxfilé med potatisgratäng och beasås, efterrätten chokladkaka med vaniljglass. Jag var i foodheaven!
Efter den underbara middagen drog vi vidare hem till pappa och Maria lagomt till 12-slaget för att fira in med lite champagne och se på fyrverkerierna. Jättetrevlig kväll!
2017, jag har höga förväntningar på dig, don't you dare prove me wrong! Detta kommer bli ett bra år! 😃