VARANASI 30 mar - 2 apr

Varanasi, den heliga staden. Hit kommer folk för att dö. Japp! Blir inte mer muntert än så haha. Nej men det är faktiskt sant, folk vill att deras aska (eller kropp) ska spridas i den heliga floden Ganges som flyter genom staden. Då kommer dom till Nirvana! Floden är tydligen extra helig i just Varanasi pga att Varanasi är en helig stad. Dom har till och med en eldceremoni (Aarti) varje kväll där det flockas av folk vid floden när dom gör ritualen för att hedra Ganges så att den aldrig ska lämna dom. Haha den såg vi! Var inte jättehäftigt men ja, kul att ha sett.

Under hela den tiden vi var i Varanasi hade vi en personlig guide med oss som skulle visa oss runt och berätta om staden osv. Den guiden förstörde hela upplevelsen! Han lyckades få mig att känna mig osynlig och som om jag vore skräp. Han ignorerade och frös ut mig första dagen vi var på rundtur. Pratade bara till Ida, tittade bara på Ida, bjöd bara med Ida, visade bara Ida. Och där stod jag som något tredje hjul som bara var i vägen och som något störningsmoment. Försökte hänga med och klämma mig in så jag också fick höra berättelser och fakta men det var inte det lättaste. Blev tillslut förbannad på honom och gav upp om att få ta del av informationen. Jävla idiot. Jag hade ju för fasen också betalat för att få en guidad tur. Sen på kvällen droppade han en kommentar "Ida du ser så fräsch ut och full av energi! Och du (Alltså jag) ser så trött och sliten ut."

Ja men konstigt att jag ser ut så då du gjort mig så jävla bitter dumfan! 

Och sedan fortsatte han "Du ska vara glad att du reser med Ida, hon är så glad och full av energi." Som om jag vore någon börda som bara tar och inte tillför något. Då sa faktiskt Ida till honom, och han blev tyst.

Även på våra dagar som jag och Ida hade helt fri för oss själva skulle han klämma in sig på. Vi skulle se på bio men ändå lyckades han bjuda in sig själv trots att vi sa nej. Vad vi än skulle göra så skulle han vara med och jag blev bara mer och mer frustrerad och förbannad. Hade inte han varit med på vår resa i Varanasi så hade jag nog också njutit av att vara där, men tyvärr blev det inte så.

I alla fall! Vi åkte ut med en båt i Ganges för att ta en titt på begravningar som hölls där. Dom lägger den döda kroppen som i en lägereld nästan, helt öppet för alla att se och så tänder dom eld på det så man ser verkligen allt, hur huden brinner osv. Äckligt! Vi åkte väldigt nära med båten (fick inte ta några bilder på så nära håll pga respekt för de anhöriga) och såg ett par fötter sticka fram och brinna. Fyyy.... Men där bränner dom kroppar hela tiden, och det är endast män som får vara med i ceremonin, för kvinnor är så känsliga och ska bara gråta hela tiden. Haha dumhuvuden! Sedan sprider dom askan i floden och tar ett bad. Vissa kroppar bränner dom dock inte, som tex gravida, folk som dött av ett bett från en kobra, vissa djur osv. Dom slänger dom ner i vattnet som dom är, med lite stenar fästa runt kroppen och så får dom förmultna i vattnet. Men ta ett bad du! Plaska runt med döingarna. Akta dig för kallsupen! Haha fy. 

Vi släppte också i ett ljus från båten ner i floden. Det är något man gör för att hedra de döda.

Utöver det så har vi besökt ett Buddhisttempel där självaste Siddhartha höll sin första predikan efter att ha blivit upplyst! Huur häftigt är inte det! Wow bara! Och där har vi gått, superhäftigt! Buddhismen tilltalar mig så mycket mer än Hinduismen faktiskt. Älskar synsättet buddhister har på livet, väldigt klokt och harmoniskt. Vi har även gjort varsin hennatatuering hemma hos en indisk familj, Ida har spått sig hos en helig man, och så har vi fått se hur och vart de vackra silkessjalarna blir till. De använder sig av en minst sagt gammal vävmetod. Ganska intressant att se ändå.

Sammanfattningsvis så har vi ju gjort och sett väldigt mkt i Varanasi, men jag har faktiskt bara velat därifrån. Det var spännande (hur sjukt det än låter) att se när dom brände kropparna. Jag gillade också turen vi hade i det buddhistiska templet (Fick en annan guide då, suuperduktig och bra!). Utöver det var det bajs. Men ja, jag ska vara glad som reser med Ida för utan henne hade jag fasen dragit därifrån tidigare än planerat! Tack Idiiis!