North West Tour

Sista trippen i västra Australien!

Och samma gäller här, alla bilder jag lägger upp i detta inlägg är i miniatyrformat så du måste klicka på bilden för full storlek.

Give the pics a click for full size.

Mellan den 1a mars till den 7e mars var det dags för ännu ett äventyr! Dags att utforska nordväst med Autopia Tours! Liknande den första jag gjorde i sydväst minus Swag-campingen haha, denna gång bodde vi på hostel. Tack och lov. Denna grupp var mkt mindre och det var mest folk som reste två och två. Det gjorde det lite svårare att lära känna alla, sen la jag väl inte in så hög växel på det heller då jag kände mig rätt så klar med Australien och trött i huvudet av allt resande hit och dit i västra haha. Menmen, ingen var otrevlig iaf så det var skönt! Det var folk från England, Holland, Tyskland, Japan och så jag då från Sverige. Våran chaufför Jason var så australiensk som man bara kan bli haha men det var kul!

Dag 1:

Vårt första stopp blev The Pinnacles. Det är kalkstensformationer som är typ långa högar av kalk som sticker upp ur marken. Lite smådåligt väder hade vi tyvärr men man kan ju inte alltid ha strålande sol! Sedan körde vi vidare till en Pink Lake (Rosa Sjö) som kallas Hutt Lagoon. Den såg inte alls rosa ut på utkiksplatsen men då vi gick ner till den så såg man att den faktiskt var lite rosa. Inte alls så stark färg som då den är i allra högsta glory men det var hyfsat fint ändå!

Dag 2:

Denna dag blev det lite vandring i Kalbarri National Park. Vi vandrade genom raviner och njöt av vacker utsikt och motion. Provade på Abseiling, vilket är en typ av bergsklättring fast man hivar ner sig ist för upp med hjälp av ett rep. Det var spännande och kul! Glad att jag provade. Vi tog oss till Natures Window och kollade in det innan vi sedan gav oss av mot Shark Bay och Shell Beach. Shell Beach är en strand som ist för sand har snäckor. Alltså en strand full av snäckor! Så coolt! Rekommenderar inte att gå barfota på den stranden dock haha pain!

Dag 3:

Vår tredje dag spenderade vi bland annat i Monkey Mia. Där fick vi se då dom matade vilda delfiner som kom in till strandkanten. Vi åkte sedan till en utkiksplats där det kryllar av hajar. Vi såg dom klart och tydligt men var svårt att fånga på bild då dom var så långt ifrån. Sedan gjorde vi ett stopp för att kolla in Stromatolites, fråga mig inte vad det är haha. Nej men det är väl nån typ av fossiler och dom fanns här redan innan det fanns liv på jorden osvosv. Nått sånt grejs. Såg ut som stenar i vattnet, men tydligen är dom mjuka som svampar.

Dag 4:

Coral Bay. Betalade extra för att snorkla med Manta Rays (Rockor). I slutändan fick vi se och snorkla med havssköldpaddor, squid (en typ av bläckfisk), Reef sharks (En typ av hajar), Tigerhaj, catfish i grupp, delfiner, stingrockor och rockor. Rockan var ca 2,5 meter lång, och Reef sharksen var ca 2 meter långa medans Tigerhajen (som vi såg då vi var på båten) mätte upp till närmare 3, 4 meter. Ballt!

Dag 5:

Då tog vi oss enda upp till Exmouth vilket var den högsta punkten geografiskt på denna resa. Vi besökte Turquoise Bay som är en heeelt fantastisk strand med sjukt turkost vatten. Det är så klart att det är fasen sinnes! Där simmade det runt en bebishaj haha försökte få bild på den men hade inte min GoPro i handen så kunde bara ta från ytan. Massor av fiskar osv. Jag hoppade snorklingen den dagen eftersom jag dagen innan hade snorklat hela dagen, så kände bara för att chilla lite på stranden. Skönt.

Dag 6:

Körde långt som fasen denna dagen, minst 80 mil, eftersom vi skulle ta oss neråt igen. Stannade tillslut på en farm där vi skulle övernatta och där fick vi hjälpa till med att mata kossorna, en kamel osv. 

Dag 7:

Sista dagen innan vi alla skulle släppas av i Perth. Vi gjorde ett stopp på ett Wildlife Sanctuary där familjen som äger stället räddat djuren och ser till att dom tillfrisknar för att dom sedan ska kunna släppas ut i det fria igen. Dom hade lite allt möjligt där men något som fångade mitt intresse var en albinokänguru! Så jävla ballt! Har aldrig sett en albinokänguru förut! Haha han var såå fin! Matade honom och några andra grå och röda kängurus. Sedan fick jag hålla i en kängurubebis igen, hjärtat smälte! Efter Sanctuaryt åkte vi till Lancelin för sandboarding på dom vita sanddynerna. Jag avstod dock för jag kände inte riktigt för det. Men dom som gjorde det såg ut att ha kul, jag fick agera fotograf ist! Sedan åkte vi tillbaka till Perth och sa hejdå till alla!