Vinaka Fiji!

Buulaaaa! Ett ord man hör hela hela tiden i Fiji haha. Det är som Hawaiis Aloha. Betyder hej, välkommen, liv och en massa annat, beroende på situationen, men det används mest som en hälsning! Sååå Bula Fiji! Vi blev varmt välkomna på flygplatsen med Fijianska män som spelade ukulele och sjöng, haha så nice och bra stämning!

Som ni kanske redan vet så består ju Fiji av en himla massa öar, mer bestämt ca 350st. Dom två huvudöarna är Viti Levu och Vanua Levu. Vi landade på Viti Levu i staden Nadi. Den staden är inte alls så man tänker sig att Fiji ska vara.. det kändes lite fattigt och smutsigt och innerstaden hade som ingen charm.. Vi stannade där iaf 2 nätter för att kunna organisera oss och boka in lite turer osv. Vi passade också på att besöka Garden of the sleeping giant, vilket är en stor trädgård med över 2000 olika typer av orchidéer. Jag hade googlat fram att det var en ”must do” då man är i Nadi. Fattar inte varför.. det var en stor besvikelse då nästan allt var gult och torrt och några få blommor hade dom lyckats hålla vid liv. Det kändes inte som att dom tagit hand om trädgården alls.. Haha jaja, då har vi provat vara där iaf!

Bokade några båtar för att komma ut på öarna och njuta av strand och paradiskänsla! Började med ön Nanuya Lai Lai där vi bodde hemma hos en Fijiansk familj. Det var ett homestay så vi var några fler backpackers som bodde där också. På den ön bor det ca 60 pers och det finns inga restauranger, inga vägar (bara stigar), en enda minishop på andra sidan ön, vi hade ingen elektricitet förutom mellan kl 18 - 22. Inget internet. Väldigt ute i naturen och borta från omvärlden haha. ”Mamman” lagade alla måltider åt oss gjort på deras egna grödor och köttet från deras egenfångade fisk och deras tuppar/höns. Vi tog en prommis över till andra sidan ön vilket var en promme med supervacker utsikt! Och tillslut hittade vi Blue Lagoon Beach (namnet kommer från filmen Blue Lagoon eftersom den spelades in där), och det var en riktigt vacker strand! Där hängde vi mestadels. Jag brände sönder mig första dagen dock så fick nöja mig med skugga resten av tiden, och ja, jag var noga med att smörja in mig! Jäkla skit.

Vi tog en båt ut till en grotta, (också ett av ställena dom spelade in Blue Lagoon på) Sawailau Cave, vilket var riktigt coolt! Bilderna blev sämst och det är svårt att se vad som händer, men nu ska jag förklara! Vi hoppade ner i en naturligt upplyst grotta och sedan under vattenytan fanns en ingång in till en annan grotta, mörk och spooky! Så vi dök under och med hjälp av en ficklampa kunde vi se lite saker. Det var himla fränt! Tydligen användes denna grotta, och många andra, av localsen förut för att gömma sig undan från kanibaltörstande fijianer haha så hemskt, men intressant på samma gång!

Nästa ö vi åkte till blev Mana Island. Där bodde vi på hostel. Vandrade upp till en utkiksplats, hängde på Dream Beach där vi fick oss varsin kokosnöt som några grabbar tog ner från trädet och hackade till åt oss. Coolt! Vi gjorde island hopping med vår nyfunne vän Alan 69 år, där vi åkte förbi Mel Gibsons ö, Castaway island, vi stannade också av på en ö för att luncha och vina, sedan åkte vi vidare för att snorkla. Mycket trevlig dag! På kvällen blev det mer vin och mingel med resten av hostelmänniskorna.

Sedan var det dags att lämna ölivet och de fina stränderna och åka tillbaka till Nadi igen eftersom vi ville besöka Fiji Culture Village och lära oss lite om deras kultur. Det var sjukt intressant och riktigt kul! Väldigt turistig grej, men ändå, jätteglad att vi valde att åka dit. Vi fick se hur dom gjorde upp eld, vävde mattor, krukmakeri, snickra till vapen, kanibalgaffel, hälsade på en hövding, åt mat som dom rökt och tillagat under jorden. Provade också deras traditionella dryck Kava vilket dom hade en hel ceremoni för och det smakade som lerig jordigt vatten.. men ska tydligen göra en avslappnad. Jag kände inget, men drack bara en kopp så!

Var en mycket bra semester! Jag känner mig nöjd. Bilden jag hade av Fiji var kanske inte riktigt som verkligheten dock, då jag hade förväntat mig drömmiga stränder, underbar natur, turkost vatten och frihet. Det kan man absolut få, om man pröjsar sjuka belopp för att bo på 5stjärniga resorts. Resortsen köper alltså upp hela öar så du får inte ens gå i land om du inte bor på resorten. Inte ens äta middag på deras restaurang. Så man blev väldigt begränsad och frihetskänslan försvann en del då patrullerande vakter gick runt och nekade oss att gå dit och hit osv. En liten del av öarna vi fick vara på gick att utforska utan att man blev ombedd att vända om. Men ja, lite tråkigt ändå. Jag tror att bästa sättet att uppleva Fiji är att bo på fancypancy resorts och bara njuta! Det är inte riktigt backpackervänligt alla gånger, men vi gjorde det bästa av situationen och det blev ju bra det med!

Vinaka (Tack) Fiji!!

Nedan —> Första ön och vårt homestay.
Nedan —> Blue Lagoon Beach.
Nedan —> Sawailau Cave (Blue Lagoon Cave)
Nedan —> Andra ön och våra utflykter.

Nedan —> tillbaka på ”The main island” och Culture Village.