Sydney!

Nu har det gått en vecka sen jag kom hem från min resa! Jag tänkte inte lägga ut någon bildbomb här på bloggen eftersom jag redan har lagt ut massor med bilder på min facebook, så gå in där och kolla om du är nyfiken ;) och är vi inte vänner där så feel free att skicka en invite!
Här tänkte jag mest bara skriva lite om resan=) I detta inlägg mest bara om Sydney=)
Så på kvällen den 31 januari flög jag ner till Stockholm och tog in på rest and fly eftersom mitt flyg dagen efter gick så tidigt på morgonen. Blev inte mycket sömn alls eftersom jag var så himla nervös inför mina flyg! inte att jag är flygrädd eller så, utan nojade sönder om att alla flygtider skulle stämma och att jag inte skulle missa nått flyg eller förseningar eller inte hitta dit jag skulle eller att mitt bagage inte skulle komma fram osv. Ja master of the noj så att säga. Men det gick bra! Inga förseningar och lätt att hitta! och väl framme i Sydney kom mitt bagage på rullbandet också så då kunde jag pusta ut! Allt hade gått jättebra=)
Mötte upp Ida K vid tågen och åkte tillsammans in till staden. Checkade in på hostlet, tog en efterlängtad dusch, och la mig ner i sängen för att sova. Fördelen med att landa på kvällen -> sova direkt och vakna upp utan jetlag! wohoo!
Första dagen turistade vi lite vid hamnen, operahuset och harbour bridge och sånt, kollade in staden, Angels place och tog en båt sedan över till Manly, och där la vi oss på stranden och stekte lite, vilket blev en chock för min kritvita hud som inte sett sol på evigheter, och solkrämen fungerade dåligt.. nååväl! var skönt under tiden vi var där iaf=) På väg tillbaka till hostlet blev vi stannade längs vägen och bjuden på "free drinks, free food, free entrance"-kväll på Sidebar, och vem tackar nej till det? gratis är gott haha! Så vi förfestade med ett travelagency-gäng i deras arbetslokal innan vi sedan drog vidare till Sidebar. Var en jättekul kväll och kostade inte ett enda öre! haha så värt!
Andra dagen regnade det och var skitväder, men jag ville inte slösa bort en dag pga det så jag drog mig ner till hamnen och hoppade på en båt till Taronga Zoo. Fick se maaassor med djur, och hade hoppats på att få mata kängurusarna och hålla i en koala men det fick man tydligen inte göra.. sög.. Men man kunde gå in till kängurusarna, quakkorna och så var det nån typ struts där inne också, så dit gick jag in men dom var för skygga för att komma enda fram till mig, så det var lite synd.. Fick ställa mig nära 2st koalor och bli fotad. Och så var det uppehåll från regnet lite till och från så då kunde jag också ta lite bilder!
Tredje dagen var det också dåligt väder om jag inte minns fel, så jag tog mig en liten sväng på stan för att kolla shoppingutbudet! Hittade mig en klänning på Forever 21, T-shirt åt min bror, och en typ nätkofta som man bara kan dra på sig=) Så var det dags att äta så jag mötte upp Ida K och vi drog till Darling harbour för där finns ett pankaksställe som heter Pancakes on the rocks, så där mumsade vi i oss lite pankakor=) På kvällen åkte vi längst upp i Sydneytower och njöt av utsikten och lite vin och drinkar=)
Vi mötte upp Ida D dagen innan och skulle då alla 3 ta oss upp i tornet men för det första så hittade vi inte riktigt dit vi skulle, sen var det en viss klädkod osv, och så stängde dom så det blev inge av. Menmen, det gick ju bra dagen efter=)
Sista dagen var det halvklart och storm, men jag ville inte lämna Sydney utan att ha varit på Bondi beach, så dit for vi! Var som sagt storm så var inte så många alls på stranden, och vågorna var jättehöga så inte så många i vattnet heller. Men där gick vi iaf runt och kikade och så skulle jag ställa mig bredvid en sån där rescuebil och ida K skulle fota, när Rod Kerr från Bondi rescue kom ner från tornet och hoppade in i bilen! aah! Så jag började prata med honom, fick hoppa in i bilen och så visade han att dom höll på att filma just precis då! niice! så jag är med i deras filmmaterial woopwoop! även ifall jag förstår att dom lär klippa bort just den scenen haha så känns det ändå kul att ha träffat honom och att jag finns med på deras band! =D
Dagen efter möttes jag, Ida K och Ida D upp för att sedan flyga över till naturens land Nya Zeeland! iih! Mer om det i nästa inlägg ;)